Medewerkers Gemeente Tynaarlo werken aan digitale vaardigheden

De Gemeente Tynaarlo, welke in 1998 is ontstaan door de samenvoeging van de toenmalige gemeenten Eelde, Vries en Zuidlaren, telt momenteel ruim 32.000 inwoners. Binnen de gemeentelijke organisatie werken zo’n 280 medewerkers. De Gemeente Tynaarlo heeft een visie waarbij de digitale dienstverlening voorop staat en er dus steeds meer digitaal gewerkt wordt. Edwin Sikkens, Coördinator Informatisering en Automatiseren bij Gemeente Tynaarlo, vertelt dat ze binnen zijn team merkten dat er veel ICT vragen vanuit de organisatie bij hen binnen kwamen. Tevens wilde de organisatie graag weten hoe digitaal vaardig de medewerkers van Tynaarlo waren. Vandaar dat er besloten is een nulmeting met betrekking tot de digitale vaardigheden te laten uit voeren. “Het is nooit verkeerd om een thermometer in je organisatie te stoppen om te kijken waar je staat”. Volgens Edwin is het essentieel dat álle medewerkers goed én veilig digitaal kunnen werken.

Op maat gemaakte nulmeting

Edwin vertelt dat er voor het uitvoeren van een nulmeting drie partijen zijn benaderd. Uiteindelijk is er gekozen voor Lerio. “Lerio bood, als reseller van TestIT, een op maat gemaakte nulmeting voor een passende prijs”. Met behulp van de nulmeting is de huidige kennis van de medewerkers van de Office applicaties, de digitale vaardigheden, Security Awareness en de personeels- en salarisapplicatie van Gemeente Tynaarlo getest. Edwin is zeer te spreken over deze nulmeting. “We konden zelf extra vragen aandragen en op een eenvoudige manier een rapportage maken van de uitkomsten van de nulmeting. Dit was zeer prettig”. Elke medewerker, inclusief het bestuur, heeft de nulmeting afgelegd.

Gewenste basiskennis Office applicaties niet toereikend

Een opvallend resultaat van nulmeting vond Edwin de score van het bewust omgaan met Social Media; deze was zeer goed en dit was beter dan verwacht. Uit de nulmeting kwam naar voren dat de gewenste minimale basiskennis van, met name de Office applicaties, bij diverse medewerkers niet toereikend was. “Dit is precies wat ik had gedacht”, noemt Edwin. “Maar dankzij de resultaten van de nulmeting kunnen we gerichte stappen zetten”.

Op basis van de resultaten van de nulmeting heeft Gemeente Tynaarlo een aanbesteding gedaan bij verschillende opleiders voor het verzorgen van Office trainingen. “Op basis van de aanpak, het gebruik van digitaal cursusmateriaal in combinatie met een scherpe prijs is er gekozen voor Lerio”, vertelt Edwin.

Trainingen gericht op de ‘medeweker van de 21e eeuw’

Lerio verzorgt vanaf 12 september 2017, zolang als nodig is, Word, Excel, PowerPoint, Prezi, Skype voor Bedrijven en Outlook trainingen op locatie bij Gemeente Tynaarlo. De ‘medewerker van de 21e eeuw’ is het uitgangspunt geweest voor het bepalen van de inhoud van de trainingen. “De werknemer van vandaag behoort over een goed basisniveau digitale vaardigheden te beschikken”, vertelt Edwin.

“Docenten van Lerio hebben veel geduld en zijn zeer flexibel”

De medewerkers zijn zeer enthousiast over de trainingen. “De docenten van Lerio zijn zeer kundig, hebben veel geduld en zijn flexibel”, noemt Edwin. De Office trainingen worden uitgevoerd op locatie bij de Gemeente Tynaarlo en dit wordt gezien als een groot voordeel. “Medewerkers hoeven niet te reizen en volgen de training in hun eigen vertrouwde omgeving”, noemt Edwin. De trainingen bestaan uit twee lesdagen van 3,5 uur. “Na de eerste lesdag heb je twee weken de tijd om de geleerde kennis toe te passen in de praktijk. Op deze manier ontdekt de medewerker wat hij wel of nog niet goed onder de knie heeft. Eventuele vragen en struikelblokken kunnen behandeld worden tijdens de tweede lesdag”.

Na het eerste dagdeel van een training krijgen medewerkers toegang tot een digitale leeromgeving. Deze omgeving bevat cursusmateriaal aansluitend bij de training, zoals video’s en oefenbestanden. Edwin: “Er wordt al goed gebruik gemaakt van de digitale leeromgeving. Als een medewerker een vraag heeft met betrekking tot het gebruik van Office applicaties, dan zoekt hij/zij dit eerst op in de digitale leeromgeving”.

Opleidingsportaal voor het beheren en organiseren van trainingen

Gemeente Tynaarlo maakt voor het beheren en organiseren van de trainingen gebruik van het Lerio opleidingsportaal. Dit portaal biedt grip en inzicht op het gehele proces; van inschrijvingen tot en met de evaluaties. Dankzij het opleidingsportaal kunnen medewerkers zich waar en wanneer zij willen inschrijven voor een training naar keuze. “Een leuk detail: Doordat de medewerker zelf bepaald wanneer en welke training hij/zij volgt ontstaan er gemengde groepen met medewerkers van verschillende afdelingen. Wat dan weer zeer goed is voor het sociale aspect’, vertelt Edwin enthousiast.

Méér dan tevreden!

Gemeente Tynaarlo is méér dan tevreden over de samenwerking met Lerio. De organisatie is zeer bekwaam en flexibel; op het laatste moment hebben we Prezi trainingen toegevoegd aan het trainingsaanbod, hier deed Lerio totaal niet moeilijk over”, vertelt Edwin. “Daarbij is de kwaliteit van de docenten erg goed en Lerio biedt een breed aanbod van trainingen aan.” Douwina van der Velde, accountmanager bij Lerio, vindt de samenwerking met Gemeente Tynaarlo zeer prettig. “We hebben met veel passie en enthousiasme de trainingen verzorgd. We zijn blij met de vele positieve reacties van de cursisten!”